De verkoop van een woning


Als u een woning wilt verkopen, neemt u waarschijnlijk één van de grootste financiële beslissingen in uw leven. Het is daarom van groot belang dat u dit proces zorgvuldig voorbereidt en dat u zich op een professionele wijze laat begeleiden. Graag helpen wij u op weg met informatie die van wezenlijk belang kan zijn bij de keuzes die u maakt en de stappen die u neemt. Wij willen u vakkundig van dienst zijn bij de verkoop van uw huis. Uw belang staat daarbij altijd voorop.

We hebben voor u een helder TIEN stappenplan opgezet voor optimaal resultaat en een vlot verloop van de procedure.
 

1. Afspraken maken

Succesvolle samenwerking begint met goede afspraken. Wij bekijken uw woning en u geeft aan waarom en op welke termijn u wilt verkopen. Samen spreken wij met u af wat voor makelaarsdiensten u wilt gebruiken en wat daarvan de kosten zullen zijn.
 

2. Vraagprijs bepalen

U bepaalt een reële vraagprijs. Met de expertise van onze makelaar-taxateur kunt u daarbij alles betrekken wat van belang is – zowel roerend als onroerend goed.
 

3. Bouwkundig oordeel

U zorgt voor de nodige informatie, want u heeft de plicht om toekomstige kopers te informeren over de bouwkundige staat en eventuele gebreken van uw woning. Wij vragen u in een vragenlijst, gericht naar zaken die van belang (kunnen) zijn om te vertellen aan de koper. Daarnaast nemen wij de woning op. Wij bieden u daarvoor de juiste expertise voor een goed bouwkundig oordeel. Uiteraard wordt er ook gekeken naar eventuele bestemmingsplannen en kadastraal vastgelegde verplichtingen. Zo nodig worden onafhankelijke deskundigen geraadpleegd.
 

4. Te koop aanbieden

Tijd om uw woning officieel in de verkoop te doen. Er is de mogelijkheid om een bord in de tuin of aan de gevel te plaatsen. Met teksten en beeldmateriaal maken we een presentatie. In overleg worden er advertenties geplaatst.
De laatste jaren wordt er nauwelijks meer op papier geadverteerd. Het is wel mogelijk om prominenter op diverse sites zichtbaar te zijn, ook dat zal alleen in overleg met u gebeuren.
Voordat we naar buiten toe kenbaar maken dat uw woning te koop staat, vragen wij uw goedkeuring van het presentatiemateriaal.
 

5. NVM data-uitwisseling en internet

Wij helpen u om zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen te benaderen. Uw woning wordt aangemeld bij NVM Datanetwerk waarmee u meer dan 3000 makelaars en hun klanten bereikt. Via zo'n vier websites die direct gekoppeld zijn aan het NVM datanetwerk, wordt het bereik op internet nog eens extra vergroot. Nu kan iedereen – zelfs overal ter wereld – kennis nemen van uw aanbod, en bij interesse online contact opnemen.
    

6. Bezichtiging

Aspirant-kopers die zich aandienen, moeten overtuigd worden. Als onze makelaar de rondleiding verzorgt, is het prettig wanneer u zelf op de achtergrond blijft. Deze objectieve aanpak bevordert vaak de verkoop. Onze makelaar toont uw woning op de meest gunstige wijze, al mogen gebreken natuurlijk niet verborgen blijven, om geschillen te voorkomen. U krijgt vooraf een aantal adviezen, zodat alle kamers en ruimten optimaal gepresenteerd kunnen worden. Fris, verzorgd en opgeruimd.
    

7. Onderhandelen

Bij serieuze interesse in aankoop kunnen wij namens u onderhandelen over de prijs en de condities. Samen met u, bepalen we de strategie tot er een acceptabele prijs geboden wordt.
 

8. Opstellen koopcontract

Is er overeenstemming, dan zorgen wij zo spoedig mogelijk voor een concept-koopcontract. Daarin staan de voorwaarden, de leveringsdatum en al de verdere afspraken die nodig zijn.
 

9. Overdracht van de woning

Tijd voor de overdracht en de financiële afwikkeling. Het definitieve koopcontract wordt door beide partijen ondertekend en gaat naar de notaris. Deze stelt de akte van levering op en regelt meestal ook de akte voor de financiële afwikkeling. De woning wordt nu officieel het eigendom van de kopende partij en u ontvangt uw geld. Wij, als NVM makelaar, zien er op toe dat aan al de gemaakte afspraken voldaan wordt.
    

10. Zekerheid bij geschillen

Wij zijn aangesloten bij een professionele beroepsvereniging. Dat biedt u bij klachten of geschillen de zekerheid dat er altijd een aanvaardbare oplossing wordt gevonden. Meestal gaat dat in goed overleg. Maar komt u er samen niet uit, dan is er de onafhankelijke geschillencommissie. Daarnaast hebben wij een bedrijfs- en beroeps aansprakelijkheidsverzekering die slechts professionals kunnen afsluiten.
 

Contact

Persoonsgegevens
Adresgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring